یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۰۹ فروردین ۱۳۹۴
2005

عملیاتی که با رمز یا زهرا(س) شروع شد و به پیروزی رسید+تصاویر

عملیات فتح‌المبین که 8 روز به طول انجامید مجموعاً مناطقی به وسعت 2500 کیلومتر مربع از اراضی جنوب ایلام و شمال خوزستان از اشغال دشمن خارج شد و یگان‌های زرهی، مکانیزه و پیاده سپاه چهارم نیروی زمینی ارتش بعث؛ مستقر در منطقه، متحمل خساراتی سنگین شدند و با از دست دادن مواضع اشغالی، ناگزیر در […]

عملیات فتح‌المبین که 8 روز به طول انجامید مجموعاً مناطقی به وسعت 2500 کیلومتر مربع از اراضی جنوب ایلام و شمال خوزستان از اشغال دشمن خارج شد و یگان‌های زرهی، مکانیزه و پیاده سپاه چهارم نیروی زمینی ارتش بعث؛ مستقر در منطقه، متحمل خساراتی سنگین شدند و با از دست دادن مواضع اشغالی، ناگزیر در پشت رودخانه دویرج به پدافند پرداختند.

به گزارش یاشهید ، نبرد گسترده فتح‌المبین با استعداد 100 گردان سپاه و 35 گردان ارتش در مقابل 170 گردان سپاه چهارم دشمن در بخش‌هایی از اراضی جنوبی ایلام و شمالی خوزستان، طی 4 مرحله انجام شد.

در این عملیات، رزم‌آوران تیپ تازه تاسیس 27 محمد رسول الله (ص) تحت فرماندهی سردار جاوید نشان احمد متوسلیان بسیار خوش درخشیدند. حبیب بن مظاهر، انصار الرسول (ص)، عمار یاسر، مالک اشتر، مسلم بن عقیل، ابوذر غفاری و بلال حبشی، با یک تک احاطه‌ای به پشت مواضع دشمن در محور خود، توانستند در ساعات آغازین عملیات، توپخانه سپاه چهارم ارتش بعث را در تپه های علی گره زد به تصرف خود درآورند. این کار، در اولین مرحله عملیات باعث شد تا دشمن دیگر نتواند از آتش پر حجم توپخانه خود بر روی نیروهای پیاده ایران استفاده کند و رزمندگان محورهای دیگر نیز بتوانند، با خاطری آسوده‌تر از قبل، به اهداف خود دست یابند. در ادامه همین عملیات، دلاور مردان تیپ 27 توانستند مقر فرماندهی سپاه چهارم ارتش بعث، واقع در تپه‌های برقازه را نیز تصرف نمایند.

2

در مراحل بعدی تیپ 27 محمد رسول الله (ص) به کمک دیگر یگان‌ها شتافت تا آن‌ها را نیز در رسیدن به اهداف خود یاری نماید. حضور و درگیری در محدوده ارتفاعات ابوصلیبی خات و رادار، و کمک به خارج نمودن تیپ امام حسین (ع) از محاصره دشمن در محور امامزاده عباس، جزو این ماموریت‌ها به حساب می‌آیند.

در عملیات فتح‌المبین – که 8 روز به طول انجامید – مجموعاً مناطقی به وسعت 2500 کیلومتر مربع از اراضی جنوب ایلام و شمال خوزستان از اشغال دشمن خارج شد و یگان‌های زرهی، مکانیزه و پیاده سپاه چهارم نیروی زمینی ارتش بعث؛ مستقر در منطقه، متحمل خساراتی سنگین شدند و با از دست دادن مواضع اشغالی، ناگزیر در پشت رودخانه دویرج به پدافند پرداختند.

1

اهداف عملیات: آزادسازی ارتفاعات شاوریه – انهدام دشمن و آزادسازی مناطق جنوبی ایلام و بخش‌های مجاور آن در دشت عباس و عین خوش در استان خوزستان، که موجب اتصال جبهه میانی و جنوبی استان می‌گردید. این مهم، در عملیات فتح مبین به همت رزمندگان اسلام، در شمال منطقه نبرد، تحقق یافت.

محل عملیات: شوش – کرخه – غرب دزفول

تاریخ عملیات: 61/1/2 ؛ 00:30 بامداد

رمز عملیات: یا زهرا (س)

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: