یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۰۳ بهمن ۱۳۹۳
3147

ورزش پهلوانی و زورخانه ای در سوگ پهلوان حاج حسن طوقانی

جامعه ورزش پهلوانی باستانی در غم از دست دادن یکی دیگر از جوانمردان و کهنه سواران این رشته سنتی به سوگ نشست ، پهلوان حاج حسن طوقانی ؛ معلم و عموی شهیدان سعید طوقانی و محمد طوقانی و استاد مسلّم شیرین کاری و هنرهای فردی گود زورخانه ها پس از تحمل روزهای سخت بیماری، در […]

جامعه ورزش پهلوانی باستانی در غم از دست دادن یکی دیگر از جوانمردان و کهنه سواران این رشته سنتی به سوگ نشست ، پهلوان حاج حسن طوقانی ؛ معلم و عموی شهیدان سعید طوقانی و محمد طوقانی و استاد مسلّم شیرین کاری و هنرهای فردی گود زورخانه ها پس از تحمل روزهای سخت بیماری، در جمعه گذشته مصادف با 26/10/93 به سوی مولایش شتافت و پیکرش در قطعه نام آوران بهشت زهرای تهران آرام گرفت.
پهلوان حاج حسن طوقانی در سال 1304 در محله پنجه شاه کاشان پای به عرصه خاکی گذاشت تا روزگاری بعد خاک گود و زورخانه، از او پهلوانی نامی و جوانمردی بی بدیل به ایران زمین هدیه کند.
وی ورزش باستانی را از سن 16 سالگی (شهریور ماه سال 1320) در زورخانه عطارهای میدان کهنه کاشان شروع کرد و به زودی به جرگه ورزش کهن باستانی و حرفه ای آن پیوست. پهلوان حسن بصورت حرفه ای فعالیت می کرد، بطوری که بر روی گنبدهای قدیمی آن شهر چرخ باستانی می زد.
از سال 1332 هم زمان با کودتای 28 مرداد به تهران آمده و در زورخانه های مختلف ورزش میکرد و از سال 1342 به بعد در حضور مهمانان و مقامات ارشد کشورهای خارجی ورزش باستانی اجرا مینمود.
پهلوان نامی ایران زمین دارای تبحر خاص و مثال زدنی در عملیات چرخ ، پای آخر و شنای ورزش باستانی بود ، وی به همراه برادرش پهلوان اکبر طوقانی رونقی برای این رشته شدند.
وی قهرمان و پهلوانی بی ادعا بود پهلوانی مردم دار ، متواضع و فروتن ، افتاده و خوش اخلاق بود
از تاریخ 26/9/77 با توجه به حسن شهرت و سابقه ارزشمند در ورزش سنتی پهلوانی باستانی از سوی فدراسیون ورزش های باستانی حکم “ضرب و زنگ از در” دریافت نمود.
در فخر و شرافت این پهلوان مرحوم همین بس که استاد پهلوانان شهید «سعید طوقانی» و شهید «محمد طوقانی» (برادر زاده های شهیدش) در این رشته بود. یادش گرامی و روحش شاد.

سحر شهریاری

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: