یـا شـهـیـد
۱۶ آذر ۱۳۹۳
1021

ماجرای زنی که 15 روز پس از ازدواج به جبهه رفت …

شاید هنوز نقش حنا روی دستهایم بود، 15 روز بیشتر نگذشته بود که برگشتم سر کار .وقتی که برگشتم دیدم که همه آماده‌اند برای رفتن، دلم گرفت نکند جا بمانم. در همین فکرها بودم که یکی از دوستانم آمد پیش من و گفت: نامه تو هم اومده زبیده، اگه میخوای بیا داریم می‌ریم واسه کمک. […]

شاید هنوز نقش حنا روی دستهایم بود، 15 روز بیشتر نگذشته بود که برگشتم سر کار .وقتی که برگشتم دیدم که همه آماده‌اند برای رفتن، دلم گرفت نکند جا بمانم. در همین فکرها بودم که یکی از دوستانم آمد پیش من و گفت: نامه تو هم اومده زبیده، اگه میخوای بیا داریم می‌ریم واسه کمک. خیلی خوشحال شدم. اما نگاهم به شوهرم گره خورد .همان موقع بهش گفتم: بیا منو ببر خونه تا وسایلم رو جمع کنم. انتظار نداشت همچنین حرفی بزنم ؛این را از چشمهایش خواندم.

سه بار حرفم را تکرار کردم، مات و مبهوت نگاهم می‌کرد تا خانه هیچ حرفی نزدیم، به خانه که رسیدیم من وسایلم را جمع می‌کردم و او همانجا گوشه اتاق نگاهم می‌کرد. به اینکه ساکم را می‌بندم صبح باید می‌رفتم نگاهش پر بود از بغض. دلم نمی خواست در چشمهایش نگاه کنم. شاید منصرف می‌شدم. باید می‌رفتم، ساخته شده بودم برای رفتن و نمیدانستم که برگشتی در کار هست یا نه. کمکم کرد ساکم را آورد تا کنار اتوبوس بهش سپرده بودم که به مادرم نگوید که من رفتم جبهه نگران می‌شد خودش از همه نگران‌تر بود، مرتب سفارش می‌کرد و می‌گفت: زبیده جان مواظب خودت باش آن روز شرط عروسی‌ات آن بود که بگذارم در کارت و عقیده‌ات آزاد باشی. نفهمیدم که اینقدر رفتنت سخت باشد. باور نمی‌کردم که بروی. اما من رفتم او همانجا ایستاده بود اتوبوس دور می‌شد و من نگاهش می‌کردم. توی ذهنم همه چیز بود شرط عروسی‌ام، شوهرم، مادرم اما باید فقط به جبهه فکر می‌کردم و به رفتن و به اینکه آیا برمی‌گردم؟….

 

 

……

n00107341-b

….

زبيده واحدي يكي از زنان خطه هرمزگان است كه در امور انقلابي و دفاع مقدس حضور برجسته‌اي داشته و در اين راه خاطرات خود را به شكل كتاب در آورده است. خاطرات وي كه مربوطه به دوران انقلاب و دفاع مقدس است در حال حاضر به قلم سمانه رضايي‌زاده در كتابي با عنوان “زبيده دخت دريا” تدوين و در آينده‌اي نزديك، به چاپ خواهد رسيد. به گفته اين بانوي پاسدار، “زبيده دخت دريا” به صورت داستاني نوشته شده و دوران كودكي، تحصيلات (زبيده واحدي) در مقطع دبيرستان و فعاليت‌هاي انقلابي، عضويت در سپاه پاسداران استان هرمزگان به عنوان نخستين بانوي پاسدار، آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران و اقدامات امدادي (راوي) در منطقه خوزستان را به تصوير مي‌كشد. فرازهايي از حضور زبيده واحدي در جبهه، جذابيت كتاب “زبيده دخت دريا” را دو چندان كرده كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ماجراي استخدام او در سپاه هرمزگان و حركت وي به سمت منطقه جنگي، پس از گذشت 15 روز از مراسم ازدواجش اشاره كرد. به عقيده سمانه رضايي‌زاده، نويسنده كتاب “زبيده دخت دريا”، زبيده واحدي نمونه كاملي از يك زن جنوبي است كه دشواري‌هاي جنگ را به جان خريد و در حد توان از ميهن خود دفاع كرده است.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: