یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۱۷ تیر ۱۳۹۳
1046

۱۶ تیر ۱۳۶۱ در جبهه ها چه خبر بود؟!

۱۶ تیر ۱۳۶۱ در ادامه روند جنگ تحمیلی رویدادهایی رخ داد که نشان داد ارتش بعث عراق برای رهایی از شکست در صحنه نبرد علاوه بر توسل بر جنگ روانی، دست نیاز به سوی سایر کشورها نیز دراز می کند. لذا آنچه در ادامه آمده به بخش‌هایی از رخداد‌های این روز است. به گزارش یاشهید، […]

۱۶ تیر ۱۳۶۱ در ادامه روند جنگ تحمیلی رویدادهایی رخ داد که نشان داد ارتش بعث عراق برای رهایی از شکست در صحنه نبرد علاوه بر توسل بر جنگ روانی، دست نیاز به سوی سایر کشورها نیز دراز می کند. لذا آنچه در ادامه آمده به بخش‌هایی از رخداد‌های این روز است.

به گزارش یاشهید، جنگ تحمیلی وقتی شروع شد هیچ کس حتی سردمداران رژیم بعث عراق نیز تصور نمی‌کرد که این جنگ، هشت سال به طول بیانجامد چرا که آن‌ها سودای فتح یک هفته‌ای ایران را در سر می‌پروراندند، اما وقتی اهداف و تصورات اولیه دولتمردان بعث عراق محقق نیافت و پیروزی‌های شکوه‌مند رزمندگان اسلام آغاز شد، صدام از‌‌ همان سال‌های نخست جنگ برای ادامه تعرضات خود به مرزهای کشورمان، دست یاری به سوی اعراب منطقه و کشورهای فرا منطقه‌ای دراز کرد.

به عنوان مثال «در ۱۶ تیر ۱۳۶۱ در ادامه کمک‌های کشورهای اردن و کویت به عراق، تعداد ۴۰ دستگاه تریلر حامل مهمات از اردن و ۱۲۰ دستگاه تریلر حامل جنگ‌افزارهای گوناگون از کویت وارد عراق شد. علاوه بر این یک کشتی روسی حامل انواع سلاح و مهمات نیز برای حمل به عراق در بندر شعیبیة کویت، تخلیه شد.» (۱)

همچنین «سفیر ترکیه در عراق با معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب این کشور دیدار می‌کند و در دیدار هیأت اقتصادی ترکیه با مسئولان عراقی، قرارداد فروش بنزین ترکیه به عراق منعقد می‌شود و به دنبال آن ترکیه در ماه‌های تیر و شهریور، ۸۰ هزار تن بنزین به عراق صادر می‌کند.» (۲)

این رویداد نشان می‌دهد که برنامه حمله به ایران و ساقط کردن نظام نوپای اسلامی کشورمان بدون برنامه ریزی و هماهنگی با دولت‌های عرب منطقه و سایر کشورهایی که از وقوع انقلاب اسلامی در ایران احساس خطر کرده بودند، ممکن نبود. چون روند جنگ از حدود یک سال و نیم پس از آغاز آن توسط ارتش بعث عراق، به گونه‌ای پیش می‌رفت که رزمندگان ما توانستند بخش عظیمی از ماشین جنگی عراق را منهدم کنند و قسمت اعظمی از سرزمین‌های اشغالی کشورمان را بواسطه عملیات‌های موفقیت آمیز طریق القدس، ثامن الائمه (ع)، فتح المبین و بیت المقدس آزاد کردند.

این پیروزی‌ها دولت‌های عرب مرتجع منطقه و کشورهای غربی و شرقی جهان را به این کار وا داشت تا برای جلوگیری از سقوط دولت بعث عراق، هر نوع کمک نقدی، اطلاعاتی، سیاسی و تلسیحاتی می‌توانند از دولت این کشور به عمل بیاورند.

در مقابل دولت صدام نیز برای اینکه افکار عمومی سایر کشور‌ها را با خود همسو سازد اقدام به تطمیع روزنامه‌های کشورهای غربی نمود تا بدین شکل جو عمومی کشورهای دیگر را هم با خود همسو سازد. در این رابطه نشریه «کرسنت اینترنشنال» (هلال بین المللی) کانادایی در سال ۱۳۶۱ اسناد کمک‌های نقدی دولت عراق به رسانه‌های غربی را منتشر کرد.

مطابق این اسناد، «در ۱۶ تیر ۱۳۶۰ یک عضو شورای مطبوعاتی عراق در لندن طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و اطلاعات عراق اعلام کرد که به «ریچارد اوئن» نویسنده مسائل خاورمیانة روزنامه‌های «تایمز لندن» و «ساندی تلگراف» پول داده است تا مقالاتی دربارة ارتباط ایران با حکومت صهیونیستی بنویسد.»(۳)

به موازات چنین اقداماتی دولت صدام برای انحراف افکار عمومی ایران و قرار دادن مردم کشورمان مقابل مسئولان نظام جمهوری اسلامی، پیشنهاد پذیرش ایرانی‌های خواهان زیارت عتبات را می‌دهد اما سخن‌گوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پیشنهاد عراق مبنی‌بر پذیرش ایرانی‌های خواهان زیارت اماکن مقدسة عراق، با بیان اینکه «اقدام اخیر عراق یک حرکت تبلیغاتی است، این سئوال را مطرح می‌کند که عراق چرا با ابتکار ایران مبنی‌بر دیدار خانواده‌های اسرا موافقت نکرد؟»(۴)
این در حالی بود که منافقین با اقدامات جاسوسی که انجام می‌دادند اطلاعات نظامی به دست آمده را به عراق ارسال می‌کردند به عنوان نمونه در گزارش دوماهه پاسداران کمیته انقلاب اسلامی خوزستان در خصوص مقابله با فعالیت‌های سازمان منافقین آمده: «سازمان قصد داشت با گسترش تشکیلات خود در استان، اطلاعات نظامی منطقه را در اختیار عراق قرار دهد. این سازمان قصد داشت امام جمعه اهواز، حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های استان، استاندار و بسیاری از افراد بسیجی را ترور کند؛ بمب‌گذاری و ترور ۴۰ تن از خلبانان متعهد هوانیروز نیز در برنامه سازمان بوده است.»(۵)

به هر حال تمام این اقدامات نشان می‌داد که عراق برای فرار از شکست دنبال فرصتی است تا ضمن بازسازی ارتش خود، بار دیگر با درس گرفتن از شکست‌هایی که متحمل شده، حمله دیگری را به منظور جدا سازی بخش‌هایی از کشورمان و ضمیمه کردن آن به عراق، آغاز کند.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: