یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۱۷ مرداد ۱۳۹۳
853

مراسم بربال شکسته تا بهشت…برگزار شد

به گزارش یاشهید، در این مراسم که با حضور جمعی از سرداران هشت سال دفاع مقدس، پدر شهید علیرضا موحد دانش همراه بود، جانشین فرماندهی لشکر 10 سیدالشهداء در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس به خصوص شهید موحد دانش، به تشریح چگونگی انجام عملیات غرورآفرین والفجر 2 پرداخت. […]

به گزارش یاشهید، در این مراسم که با حضور جمعی از سرداران هشت سال دفاع مقدس، پدر شهید علیرضا موحد دانش همراه بود، جانشین فرماندهی لشکر 10 سیدالشهداء در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس به خصوص شهید موحد دانش، به تشریح چگونگی انجام عملیات غرورآفرین والفجر 2 پرداخت.

سردارˈاحمد غلامیˈ با بیان اینکه، عملیات والفجر 2 در منطقه استراتژیک حاج عمران اتفاق افتاد، این منطقه را به لحاظ طبیعی و موقعیت منطقه ای بسیار مهم و حساس دانست و گفت: اهدافی مانند تسلط بر تردد ضدانقلاب و کنترل آنان، ایجاد تسهیلات و پشتیبانی لازم از اکراد مسلمانان و مبارز عراقی، فراهم کردن امکان گسترش عملیات نامنظم در خاک عراق، حفظ پیرانشهر از هرگونه تهاجم و تجاوز نیروهای عراقی، زمینه سازی نزدیکی بیشتر به شهر و تاسیسات نفتی کرکوک از اهمیت این منطقه حکایت داشت.

وی با اشاره به سختی انتقال نیروی های جنگی به این منطقه برای انجام عملیات گفت: پیاده روی 12 کیلومتر راه به صورت پیاده در این منطقه برای مواجه تن به تن با دشمن و مقابله با پاتک های مختلف چهل روزه 2 تیپ پیاده و یک گردان زرهی به عنوان نیروی درگیر و یک تیپ پیاده و آتشبارهای مختلف از سوی دشمن در منطقه به منظور بازپسگیری مناطق تصرف شده همه نشان از اهمیت این عملیات غرور آفرین دارد.

همرزم شهید موحد دانش در ادامه ضمن یادآوری رشادت های شهید موحد دانش با بیان اینکه، این شهید بعنوان طراح عملیات والفجر 2 نقش عمده ای در پیروزی رزمندگان اسلام داشت، افزود: دقت طراحی عملیات و جانفشانی تمامی زحمت کشان عملیات والفجر 2 نیتجه اش شهادت تنها چند نفر از رزمندگان اسلام بود که تعداد آنها کمتر از انگشتان دست بود.

سردارˈمنصور کوچک محسنیˈ نخستین فرمانده نیروهای ایرانی در سوریه و لبنان و از دیگر همرزمان شهید موحد دانش نیز در ادامه این آئین در سخنانی ضمن یادآوری رشادت های حماسه سازان عملیات والفجر 2 در سخنانی اظهار داشت: دیانت و ایمان شهید موحد دانش بر کسی پوشیده نیست.

وی، صداقت، بردباری، شجاعت را از ویژگی های شهید علیرضا موحد دانش عنوان کرد و افزود: این شهید والامقام در پاییز سال 1358 وارد پادگان ولیعصر شد و تا 13 مرداد ماه سال 1362 که به درجه رفیع شهادت رسید، بیش از سه سال منشاء خدمات ارزنده برای میهن اسلامی بود.

وی از شهید محسن رضوایی و شهید علیرضا موحد دانش بعنوان دو بازوی توانمند شهید احمد متوسلیان نام برد و گفت: رشادت های این شهدا در عملیات والفجر یک، فتح المبین بعنوان یکی از بزرگترین عملیات های نظامی هشت سال دفاع مقدس و همچنین عملیات والفجر 2 هیچگاه فراموش نخواهد شد.

*** خاطره ای خواندنی از پدر شهید موحد دانش

پدر شهید برادران محمدرضا و علیرضا موحد دانش نیز در این آئین ضمن قدردانی از برگزارکنندگان آئین بزرگداشت سی و یکمین سالگرد شهادت علیرضا، در سخنانی اظهار داشت: تمامی شهدا فرزندان نظام جمهوری اسلامی هستند.

ˈغلامحسین موحد دانشˈ یکی از افتخارات خویش را دیدار با رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و با اشاره به خاطرات مربوط به این دیدار گفت: سال 91 که برای دیدار از مناطق مرزی از طریق راهیان نور به منطقه سرپل ذهاب رفته بودیم پس از سه روز اسکان که قصد بازگشت داشتیم خبردار شدیم که آیت الله خامنه ای قصد بازدید از این منطقه را دارند.

وی افزود: پیش خودمان گفتیم حالا که سه روز مانده ایم حیف است که رهبر معظم را نبینیم و به تنهایی به میدان مقاومت گیلان غرب رفتم و هنگامی که در محل نشسته بودم یک آقایی آمد و پس از پرس و جو از احوالات بنده خواست که همراهش به محل فرمانداری گیلان غرب بروم که بنده هم پس از اینکه هنوز قانع نشده بودم همراه با او سوار یک تاکسی شدیم و به فرمانداری گیلان غرب رفتیم.

این پدر شهید افزود: به هنگام ورود به فرمانداری گیلان غرب سردار باقرزاده مسوول تفحص شهدا را مشاهده کردم و به شوخی گفتم سردار شما دستور داده اید ما را کت بسته اینجا بیاورند که وی نیز ضمن روبوسی با بنده درخواست کرد مقداری صبر کنم.

پدر شهید موحد دانش ادامه داد: پس از لحظاتی سوار یک خودرو شدیم که مادران شهید کشوری و پیچک نیز حضور داشتند و رفتیم به محل اسکان رهبر معظم انقلاب و بنده هنوز نمی دانستم به کجا می رویم.

وی افزود: هنگامی که به محل اسکان رهبر معظم انقلاب رسیدیم آنجا به ما قضیه دیدار با رهبری به ما گفته شد و شوق وصف ناپذیری از همان ابتدای این دیدار وجودم را فرا گرفته بود.

این پدر شهید در ادامه اظهار داشت: بنده قصد روبوسی با صورت نورانی رهبر معظم را داشتم که که یکی از محافظان نیز از نزدیک شدن بنده به رهبری جلوگیری کرد.

وی افزود: با اشاره رهبر معظم انقلاب محافظین کنار رفته و بنده با آرامش ایشان را بغل کردم و صورت نورانی ایشان را بوسیدم و ضمن اینکه آقا احوال خانواده را می پرسیدند بنده حال عجیبی پیدا کرده بودم و نمی توانستم صحبت کنم و این یکی از بهترین خاطرات عمر بنده است.

در بخش پایانی این آئین معنوی که با حضور فرماندهان پیشین لشکر 10 سیدالشهدا (ع) و جمعی از ایثارگران همراه بود کتابˈخاطراتی از سردار شهید علیرضا موحد دانشˈرونمایی شد.

عملیات والفجر 2 در 29 تیرماه 1362 و در منطقه عملیاتی حاج عمران با اهداف خارج کردن شهرهای کردنشین میهن اسلامی از محدوده آتش دشمن، آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه، مسدود کردن راه ضدانقلاب و تصرف پادگان مهم حاج عمران، توسط رزمندگان متشکل از سپاه و ارتش آغاز انجام شد.

شهید علیرضا موحد دانش در 13 مرداد ماه سال 1362 در عملیات والفجر 2 در منطقه عملیاتی حاج عمران در حالی که فرماندهی تیپ 10 سپاه سیدالشهداء برعهده داشت به شهادت رسید.

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: