یـا شـهـیـد
گروه اخبار
۲۸ دی ۱۳۹۴
1150

مراسم بزرگداشت شهدای عملیات کربلای 5 برگزار می گردد

not found

عصر روز پنج شنبه مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای پنج در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران برگزار می گردد. به گزارش یاشهید ، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهدای عملیات کربلای پنج مراسم بزرگداشتی روز پنج شنبه 1 بهمن ماه ساعت 14/30  با حضور جمع کثیری از خانواده های معظم شهدا و […]

عصر روز پنج شنبه مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای پنج در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران برگزار می گردد.

به گزارش یاشهید ، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهدای عملیات کربلای پنج مراسم بزرگداشتی روز پنج شنبه 1 بهمن ماه ساعت 14/30  با حضور جمع کثیری از خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و همچنین با حضور یادگاران هشت سال دفاع مقدس، با سخنرانی نصرت اکبری فرمانده گردان شهادت لشگر 27 محمد رسول الله (ص) و اکبر عاطفی از رزمندگان لشگر 27 و احمد قاسمی فرمانده خط شکن در عملیات کربلای 5 از لشگر 10 سیدالشهدا (س)  و همچنین با مداحی حاج علی سردرودی در قطعه 40 یادمان شهدای لشگر 27 محمد رسول ا… (ص) برگزار می گردد.

این گزارش حاکیست : در پایان این برنامه مزار شهدای عملیات کربلای پنج توسط خانواده های معظم شهدا و ایثارگران گلباران خواهد شد.

عملیات کربلای 5‌ که یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بود، 29 سال پیش در تاریخ 19 دی‌‌ماه سال 1365 با رمز مبارک‌ یازهرا(ع) در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد.

سنگینی شرایط دشوار پس از عملیات کربلای 4 ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌کرد. عملیاتی که پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمنا از جنبه نظامی ‌و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عدم فتح کربلای 4 را جبران کند.

فرماندهان و رزمندگان ایرانی در میانه تردید و امید، 19 دی به خط شلمچه زدند و عراقی ها در جشن پیروزی‌شان در کربلای 4 حسابی غافلگیر شدند. روش و منش چاپلوس پروری صدام از دلایل اصلی این غافلگیری بود.

حمدانی از فرماندهان گارد ریاست جمهوری عراق می‌گوید: «حمله (کربلای4) ایران به کلی شکست خورد و رقابتی میان فرماندهان سپاه سوم و هفتم عراق که همیشه موفق بودند، پدید آمد. فرمانده سپاه سوم، طالی الدوری برای اینکه نشان دهد ایران را شکست داده است، امار و ارقامی از تلفات فوق العاده سنگین نیروهای ایرانی ارائه داد که غیر منطقی به نظر می رسید.

ماهر عبدالرشید، فرمانده سپاه هفتم هم می‌دانست که باید مطابق میل صدام رفتار کند. او هم آمارهای غیر واقعی داد. آمارهایی که تقریبا خنده‌دار یود. اما صدام رضایت داشت چون پس از فاو، این دروغگویی ها تسکینش می داد. فرماندهان می گفتند با تلفات سنگینی که به ایرانی ها وارد شده، می توانیم همه نفس راحتی بکشیم. فرماندهانی که مدت ها در جبهه بودند به مرخصی رفتند و آماده باش لغو شد.

مردم در جامعه هم آمارها را باور کردند و می گفتند تا ایرانیها عملیات دیگری شروع کنند، حداقل شش ماه زمان می‌خواهند. ایرانی ها کمتر از دو هفته بعد حمله کردند و دروغ‌ها برملا شد. معلوم شد فرماندهان تلفات ایرانی را 10 برابر بیشتر اعلام کرده‌اند.»

130

نظرات

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: